A baleseti-szimuláció alapjai 1.


Míg hazánkban magával az elsősegély-oktatással is komoly problémák adódnak, - többek közt nem tisztázott milyen végzettséggel, ki, mit és milyen módszerekkel oktasson, továbbá a lakosság igen szerény részét éri el, - addig Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban már köztudott, hogy leghatékonyabban baleseti-szimulációval oktatható a segélynyújtás.

Hazánkban az Alternatív Közgazdasági Gimnázium több mint egy évtizede vezette be a kötelező elsősegélyoktatást, nem meglepő, hogy a baleseti-szimulációs képzések tekintetében is jelentős tapasztalatuk van. Nézzük tehát mi is ez a baleseti-szimuláció!

A baleseti-szimuláció során éltehűen megrendezett helyzeteket rendezünk meg és ebben kell helytállnia a segélynyújtónak. Mielőtt azonban bárki azt hinné komoly sminkes képzésre, profi imitátorokra van szükség a megvalósításhoz leírjuk a milyen szintjei lehetnek a baleseti-szimulációs oktatásnak.


A baleseti-szimulációs oktatások típusai

Alapszint
A legegyszerűbb szinten nem használunk sminkeket, az imitátorok akár képzetlenek is lehetnek. Legpraktikusabb, ha néhány sorban leírjuk az adott szituációt, azt elolvassa az imitátor, ha kérdése merül fel azt tisztázzuk, majd eljátsza a szimulációt.

Pl.:
A szituációban egy epilepsziás rohamot kell eljátszanod. Amikor a sérült belép elkezded a görcsrohamot. Magadban kb. 15-ig számolsz, ezt követően abbahagyod a rángatózást, majd eszméleted veszted. Végig várod a teljes betegvizsgálatot, majd a stabil oldalfektetést. Ezt követően lassan tisztulsz fel. Eleinte csak a szemedet nyitogatod, majd próbálsz beszélni, ezután pedig a kérdésekre már válaszolni is tudsz csak kissé zavartan.

Az alapszintnél természetesen traumás sérüléseket is szimulálhatunk, pl. filctollal jelöljük az erős vérzés helyét.

Középszint
A következő szinten már használunk egyszerűbb sminkeket, pl. vérzéseket, égési sminket, hematómát stb. Az alapszint kivitelezésétől ez abban is eltér, hogy a segélynyújtót a szituáció megkezdése előtt tájékoztatjuk, hogy hol és milyen körülmények között talál a sérültre.

Pl.:
Egy asztalos műhelyben van a sérült, belépésedkor a fűrész gép bekapcsolt állapotban van.

Felsőszint
A legfelső szinten a professzionális sminkelés mellett nagy hangsúlyt kell fektetni az imitációs szerep eljátszására, továbbá a baleseti körülmények aprólékos kidolgozására. Itt minden esetben baleseti-szimulációs forgatókönyvet készítünk, továbbá az ellátás értékeléséhez részletes pontozó lapot. Ezekről a későbbi bejegyzésekben még lesz szó.


Miért is jó a szimulációs oktatás?

A baleseti-szimulációk során olyan helyzeteket alakítunk ki, amely - többek közt - fokozott pszichés állapotot idéz elő. Ezen állapotok nagymértékben segítik egy esetleges vészhelyzet megoldását és természetesen maga az ellátás lépései is hatékonyabban rögzülnek. A komoly szakmai tudással rendelkezők is zavarba hozhatók az egyes szituációkban, amely szintén alátámasztja ennek hatékonyságát.

Az elsosegely.hu készített egy felmérést az oktatási módszerek összehasonlításával kapcsolatban. A vizsgálatba 168 személyt vontunk be, korosztályi megoszlás: 73% (16-20 év), 18% (21-35 év), 9% (36-50 év).

Az első számadat a hagyományos, frontális oktatásban részesültekre vonatkozik, míg a második a baleseti-szimulációval képzettek eredményei.

1. Mennyire tudja reprodukálni 1 év elteltével a tanult elsősegély-ismereteket? Az elsajátított ismeretek több, mint 85%-át reprodukálja: 1% - 57%

2. Egy év elteltével baleseti-szimulációban nem vét hibát: <1% - 87%

3. Egy év elteltével baleseti-szimulációban minden segélynyújtási lépést elvégez 0% - 32%

4. Egy év elteltével baleseti-szimulációban kulcsfontosságú hibát (helyszínbiztosítás, betegvizsgálat, légútbiztosítás, mentőhívás) nem vét: 0% - 69%

5. Egy év elteltével baleseti-szimulációban a segélynyújtó által elvégzett, hibátlan beavatkozások aránya: <1% - 96%

Nézze meg további cikkeinket a baleseti-szimulációval kapcsolatban!

Ismerkedjen meg szituációs forgatókönyvekkel!

 


Szerző: Marsi Zoltán