A 21. századi iskola


21. századi gyerekekekt akarunk tanítani 19. századi iskolákban, mondják sokan. A kontraszt a rohamos technikai és társadalmi fejlődé következtében egyre látványosabb, fontos lenne tehát, hogy az iskolák is megérkezzenek abba a századba, amelyikben a diákjai élnek.

A szerzők gyakorló tanárok, aki saját iskolájukban is alkalmazzák az itt leírtakat. 2008 óta szerkesztik a TanárBlog nevű oldalt, tartanak tanárképzéseket.

 

Megrendelés>>

 

 

Tartalom:

I. RÉSZ – A digitális pedagógia elmélete

  1. Tanuló a 21. században
    Generációs elméletek
    Digitális bennszülöttek és digitális bevándorlók
    A multitasking és a 21. századi tanuló
    Mit jelent mindez az oktatásban?
    Digitális ellenállás, avagy ludditák a tanteremben
    Van egy jó meg egy rossz hírünk
    Kérdések, megvitatható gondolatok

  2. A tanítás
    A tanítás mint biológiai folyamat
    A tanítás mint szociális folyamat
    A tanítás mint technikai folyamat
    Kérdések, megvitatható gondolatok

  3. Diákközpontú oktatás
    Tanulói aktivitás
    SCL és a pedagógiai paradigmák
    Kérdések, megvitatható gondolatok

  4. A 21. századi tanulási képességek
    Kérdések, megvitatható gondolatok

  5. A tanár szerepe
    A munkakörülmények megteremtése
    A motiváció fenntartása
    Differenciálás
    Óraszervezés
    A maker tanár
    Mit szólnak majd hozzá?
    Kérdések, megvitatható gondolatok

  6. Gamifikáció
    Definíció
    Egy gamification rendszer elindítása (verziószám: 1.0)
    Gondolatok a gamificationről
    Kérdések, megvitatható gondolatok

  7. Tanulási terek
    Ami nem változott
    Új bort új tömlőbe
    Mi lesz veled, könyvtár?
    Térszervezési modellek
    Kérdések, megvitatható gondolatok

II. rész- A digitális pedagógia gyakorlata

  1. Infrastruktúra
    Mire és mikor akarjuk használni az eszközt?
    Kié az eszköz?
    Ki felügyeli, szervizeli az eszközt?
    A hálózat kiépítése

  2. Digitális módszertan
    Van értelme az IKT tanórai felhasználásának?
    Az IKT szerepe az oktatásban
    Tanárszerepek és az IKT: Tanítás = Szórakoztatás? Diák = Fogyasztó?
    Eszközhasználat és módszertan: a SAMR-modell
    A taneszközök megfelelő kiválasztása

  3. Digitális lét
    Tudatos médiafogyasztás a közösségi média korában
    Digitális kompetenciák
    Mire való az informatika?
    Az új írásbeliség

  4. Online tanulási környezet
    Facebook-csoportok
    Microsoft Teams
    Digitális tanulási terek a pedagógiai mindennapokban
    Tanulásszervezés a digitális térben

  5. Gamifikáció 2.0
    Gamification 1.0-tól a 2.0-ig
    Folyamatos értékelés
    Pontrendszer jegyek helyett
    Gamification 101 – ranglista, badgek, pontok, szintek
    Egy lehetséges szint pontrendszere

III. rész Digitális iskola lépésről lépésre

Hogyan indulhat el a változás?
Szcenáriók
A változás kultúrája – amilyen a hit, olyan lesz a változás
Kell egy csapat!
Digitális tanár?
A digitális tanár sztereotípiája
Hogyan vágjunk bele?

  1. fázis – pedagógiai alapok
    1.1. Mi van? A meglévő lehetőségek felmérése – SAMR, 21 CLD
    1.2. Óravázlatok kódolása – óralátogatások (óralátogatási megfigyelési lap)
    1.3. Kommunikációs csatorna – tanárokkal – óravázlatok megosztása, TeachMeet

  2. fázis – Teachnológia 1.0
    2.1. A virtuális osztályterem
    2.2. Menedzsment

  3. fázis – A pedagógiai folyamatok újragondolása
    3.1. Tanulásszervezés – tananyagok kiadása, digitális tananyagok, óravázlatok
    3.2 Értékelés újragondolása
    3.3. Elmozdulás a projekt irányába
    3.4. Tanulási terek

  4. fázis – A digitalizáció
    4.1. Tévhitek
    4.2. Hol tartunk?
    4.3. Tervgazdálkodás

Függelék
21. századi tanulástervezés
Óramegfigyelési adatlap
Informatika tanterv

 

Megrendelés>>