Helyszínbiztosítás! Ha egyedül vagyunk az úton, használjuk az elakadásjelző háromszöget (még ha ez könnyen el is tűnhet a hó alatt) és a vészvillogót!
Mielőtt lemerül a telefonunk, küldjünk SMS-t pontos helyünkről néhány ismerősünknek, majd telefonon hívjuk fel őket, hogy megkapták-e!
NE induljunk gyalog útnak! A statisztikák és a tapasztalatok azt mutatják, lényegesen biztonságosabb az autóban megvárni a segítséget!
Takarékoskodjunk az üzemanyaggal! Ne felejtsük el, hogy minden fogyasztó (rádió, világítás, fűtés stb.) növeli az üzemanyag-fogyasztást. Természetesen a biztonság megteremtése érdekében indokolt lehet a fényszóró, illetve elakadásjelző üzemeltetése.
NE hagyjuk bekapcsolva a világítást, rádiót stb., ha nem jár a motor! A hidegben az akkumulátor gyorsan lemerülhet!
Vegyük számba a rendelkezésre álló meleg holmikat! Takaró, meleg ruha, váltó lábbeli.
Negyedóránként próbáljuk átmozgatni magunkat! Ez javítja a keringést, továbbá hőtermelő hatása is van, így csökkentve a kihűlés esélyét.
Keressük a
kihűlés jeleit!
Reális veszély-e a szén-monoxid-mérgezés?
Ezzel kapcsolatban kétféle tanácsot olvasni. Természetesen az egyik szerint nem, míg a másik szerint igen. Nem meglepő, de az igazság a kettő közt van. Esély van, de általában kicsi.
A szél mozgása nagyobb valószínűséggel elfújja a kiáramló kipufogó gázt, természetesen olyan ritka eset is előfordulhat, hogy a gépjármű felé áramoltatja hosszabb időn keresztül.
Amennyiben a kipufogó rendszer valahol ereszt, pl. a kocsiszekrény alatt, ez szintén növelheti a szén-monoxid beáramlását.
Az autó körül kialakuló hótorlasz elősegítheti a kipufogó gáz felhalmozódását, ilyen esetben ismételten reális esély van a mérgező gáz bejutására.
A motortér és a kipufogócső környékén a hó általában elolvad, így pl. a kipufogó eltömődésére nincs esély, ha mégis bekövetkezne, az a motor leállásával járna. A motortér körül felhalmozódó hó némiképp csökkentheti az oxigénszintet, így tökéletlen égés zajlik le, amely szén-monoxid képződéssel jár. Azonban ennek mértékről egyértelmű adatokat írni komoly szakmaiatlanság lenne. Feltételezés szerint ez jelentős mértéket nem ölthet.
re, ha pedig ennek a lehetősége eszünkbe jut, tovább csökken. Hogy miért? Mert odafigyelünk a kezdeti tünetekre. Ha pedig még óvatosabbak akarunk lenni, akkor időnként lapátoljuk el az autó körül a havat!