A szaunázás szabályai


A szaunázás egészséges tulajdonságairól sokat lehet olvasni, azonban nem szabad elfelejteni számos, fontos dolgot. A rendszeresen szaunázók szervezete hozzászokott az élettani váltrozásokhoz, akik azonban nem használják rendszeresen nem árt, ha néhány alapszabályt betartanak! Ezeket gyűjtöttük össze.


1. Szaunázás előtt legalább egy órával semmiféle ételt ne fogyasszon! Éhgyomorra sem szerencsés a szaunába lépni, a hirtelen csökkenő vércukorszint problémát jelenthet!

2. Ne fogyasszon alkoholt és koffeintartralmú italt legalább négy órával előtte!

3. Igyon viszont bőséges mennyiségű ásványvizet! Negyed órával a szaunázás előtt, illetve szaunázás közben azonban kerüljünk mindenféle folyadékfogyasztást!

4. Minél kevesebb ruhaneműt viseljen, minél nagyobb testfelületünk fedett ruhával annál nehezebb a hőleadás. Hölgyeknél kerülendő az egyrészes fürdőruha.

5. Szaunázás előtt zuhanyozzon le alaposan!

6. A papucs maradjon a kabin előtt! A hőre lágyuló műanyagok akár égési sérülést is okozhatnak.

7. Vegye le az ékszereket is!

8. Lázas, beteg állapotban soha ne szaunázzon!

9. Alapvető higiéniai követelmény, hogy a szaunapaddal csupasz testtel nem érintkezünk, arra textíliát helyezünk!

10. A javasolt időtartam egyéntől függ, általában 8-20 perc!

11. Hideg vizes zuhanyzás csak edzetteknek! A szaunázás utáni hideg vizes zuhanyzásról egyre inkább megoszlanak a vélemények. Elsősorban azoknak ajánlják, akik rendszeresen élnek ezzel a lehetőséggel. A havi egy szaunázás nem tartozik ezek közé! Ilyenkor inkább a testhőmérsékletű (35-37 fokos) víz javasolt.

12. Szaunázás után pihenjünk! Javasolt legalább 15 perc nyugalmi időszak, hogy szervezetünk regenerálódjon.


A további szabályok már inkább illemtani irányelvek.

13. A szaunába ne hangoskodjon!

14. Illóolaj használata előtt kérje meg a többi benttartózkodó hozzájárulását is!

Szerző: Marsi Zoltán
Utolsó frissítés: 2014.01.30.