Még csak álom, de a tervek már elkészültek


Az elsősegély oktatás gyakorlat oprientált, baleseti-szimulációs jelentőségét már számtalanszor hangsúlyoztuk. Ezúttal ennek egy igazán futurisztikus lehetőségét mutatjuk be.

Koválcsik Ágnes a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Építészmérnöki karának végzős hallgatója diplomamunkájaként a Sürgősségi- és elsősegély akadémia építészeti programját készítette el. Ági egy olyan épületet tervezett, amely mind az egészségügyi, mind a laikusok képzésében jelentős szerepet játszhat.

Részletek a diplomamunkából:

Gyermekkoromtól kezdve szokatlanul sokszor kerültem elsősegély nyújtási helyzetbe, és sajnos tapasztalom, hogy az átlagember ilyen szituációkban nem képes reagálni az eseményekre – még sokszor azok sem, akik elvileg a jogosítványhoz szükséges tanfolyamon részvettek, abból az anyagból levizsgáztak és bizonyították, hogy helytállnak hasonló szituációkban.

Tervemben szeretném az elsősegélynyújtást előtérbe hozni, azt természetesebbé tenni a mindennapok szükségében. Ezt támogatja, hogy 2012 folyamán bekerült a Nemzeti Alaptantervbe az alapfokú elsősegély-nyújtási ismeretek elsajátítása is.

Az iskola feladata, hogy a családdal együttműködve felkészítse a tanulókat az önállóságra, a betegség-megelőzésre, továbbá a szabályok betartására a közlekedésben, a testi higiénében, a veszélyes körülmények és anyagok felismerésében, a váratlan helyzetek kezelésében.

A funkció

Az épület kettős funkcióval rendelkezik.

1. Egyrészről a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi karának mentőtiszt képzésének ad modern és teljes körűen felszerelt környezetet (Oxiaréna), emellett az Országos Mentőszolgálat, és egyéb szakirányú továbbképzések lebonyolításának helyszíne.

Szakirányú képzés (szakképzés, szakemberképzés, felsőoktatás):
  • mentőtiszt,
  • mentődolgozók szakirányú továbbképzése,
  • mentőápoló képzés (ez középfokú végzettséget ad),
  • szakorvos (oxyologus – sürgősségi és katasztrófa orvostan),
  • elsősegély-okatató pedagógusok és eü. dolgozók szakirányú képzése, továbbképzés.
2.  Másrészről az általános elsősegély-oktatás fokozott igényét szolgálja ki – 2012-ben bekerült a Nemzeti

Alaptantervbe a kötelező elsősegély-oktatás hetedik osztálytól kezdve, azonban az alapfokú és középfokú oktatási intézmények nem rendelkeznek az ehhez szükséges felszereltséggel.

Ismeretterjesztő funkció (iskolai oktatás, családi programok, rendezvények):
  • óvodai, általános és középiskolai foglalkozások, képzések, baleseti-szimuláció,
  • laikus képzés, újraélesztés-oktatás,
  •  interaktív családi napok,
  • múzeumpedagógiai órák.

A két említett funkció kapcsolóelemeként egy speciális terem működne, egy szimulációs-szituációs terem (Oxiaréna), mely mind a mentőtiszt képzéshez elengedhetetlen, mind pedig az általános elsősegély-nyújtási oktatás során nagyobb kedvet és lelkesedést kelthet a diákokban. Országos elsősegély-nyújtási és katasztrófavédelmi versenyeknek is kitűnő helyszíne lenne.


Helyiséglista
  • recepció, fogadótér - múzeumi rész
  • büfé - adminisztrációs irodák
  • nagyelőadó – 80-100 fő - vizesblokkok, zuhanyzók
  • gyakorlati termek (2-3) – 10-15 fő - gépészet
  • sminkszobák - térszín alatti parkolók
  • Oxiaréna - belső kert –szimuláció?
  • számítógép terem – 15 gép
  • kelléktároló min 2db
  • demonstrációs terem

Helyiségek kifejtése

Recepció, fogadótér

Szélfogó kialakítása szükséges. Az érkezők akadálymentes fogadására, eligazítására szolgáló rész. Az esetleges várakozásoknak megfelelő helyet biztosítani a térben. A recepció asztala szabadon állhat a térben a biztonságtechnikai feltételeknek megfelelően. Kapcsolódik a térhez a büfé területe.
Ruhatár, zárható kisebb és nagyobb szekrények (iskolás csoportoknak).
(érintőképernyős monitorok (min. 4), min 4 nagyképernyős LCD tv, faliújság)

Büfé

A fogadótérhez kapcsolódóan kialakítandó. Biztosítani szükséges 30 fő számára nyugodt ülőhelyet – érkezés utáni eligazításokhoz is. Lehetőség biztosítása az otthonról hozott étel elfogyasztására is. Kapcsolódó vizesblokkok.

Nagyelőadó

80-100 fő számára kialakítandó, könnyen elérhető legyen a fogadótérből. Projektor, megfelelő számú fogas, író- jegyzetelő felület az ülésekhez kapcsolódóan. Kialakítandó részben színpadi jelleggel az előadó – rendezvények, díjátadók, versenyek eredményhirdetésének lebonyolítására. Szükséges egy kisebb kelléktárolót kialakítani az előadóhoz.

Gyakorlati termek

Max. 20 fő számára elméleti és gyakorlati oktatásnak is helyet biztosító terem. Flipchart táblákkal felszerelve, projektor és a teremhez kapcsolódó sérült-előkészítő és kelléktároló.

Ezekben a termekben több minden zajlik, bizonyos szempontból mobilisnak kell lennie:

- egyszemélyes „tanulói” asztalok, zárható fiókkal, amelyben pl. tabletek vannak
- interaktív tábla a falon
- alkalmas legyen kb. 20 fős frontális képzésekre
- az asztalokat lehessen félre tolni (akár a falba süllyesztett szekrényekbe
- amikor „üres”, asztalmentes a terem a szőnyegpadló (szőnyegpadló burkolás) lehessen leülős óvodai és kisiskolai foglalkozásokat tartani, azonban a szőnyeg könnyen mozdítható legyen a tisztasági igények miatt
- ebben a teremben zajlana az újraélesztés gyakorlati oktatása
- szintén földön, optimális esetben a fal mellett, polifoam-on a baba és kis polcon a fertőtlenítő, mullpólya, veszélyes hulladék tároló
- variálható legyen úgy a terem, h a felében asztalok (10) a többi asztal összepakolva, a terem másik fele szőnyegpadlós – elmélet és gyakorlat egyben
- a terem alkalmas legyen részben baleseti szimulációra is, ennek feltétele, hogy a terem egy része, ne szőnyegpadló, hanem könnyen takarítható burkolat legyen
- a terem elülső ¼ (1/3) permanensen takarítható burkolat, innen van az ajtó, az összeköttetés a sminkes/raktár szobával


Sminkszobák

A zuhanyzókhoz és vizesblokkokhoz kapcsolódóan, a sminkes oktatások előkészítésének helyet adó terem. Szükséges min. 3 párnázott orvosi szék elhelyezése, mellyel a lábsérülések is könnyen sminkelhetőek derékmagasságban, a sminkszoba felnyíló ajtajának elég szélesnek kell lennie, hogy a komplexebb „sérüléseket” hordágyon el lehessen szállítani.
A sebesülések előkészítése is ebben a térben zajlik, szükséges főzőlapok (pl. művér felfőzésére), mosogatók elhelyezése, könnyen takarítható burkolat az egész teremben.

Kelléktárolók, vizesblokkok

A kisebb előadótermekhez/gyakorlati termekhez kapcsolódóan, az oktatáshoz szükséges eszközök tárolására. Sminkszobával egybeépíthető:
 
  • szekrények, polcokkal – dobozokban, fiókokban tárolt eszközök
  • öltöző rész, zuhanyzó, több csap, mosogató, kézmosó
  • szeparált wc az imitátoroknak
  • szükséges tűzhely (pl. művér főzéséhez), hűtőszekrény
  • asztal – hosszú, két oldalán ülőhelyek
  • sminkasztal tükörrel

Oxiaréna – baleseti szimulációs terem

Szimulációs-szituációs terem, a mentőtiszt képzés és felsőfokú elsősegély-oktatás helyszíne. Flexibilis terem, mely különböző baleseti szituációk helyszínét képezi, valószerű kialakításban. Egyes időjárási elemek (köd, szél, extrém hőmérséklet), és különböző fényviszonyok szimulálására alkalmas gépészet létesítendő. Minden terem digitális kamerákkal ellátott.

Célszerű egyetlen smink szoba/raktár, és ez összeköttetésben a folyosóval (bejárat a sminkesek számára) a 3 kis teremmel és az oxiarénával.

Javasolt helyszínek:
 
  • építkezés – burkolatlan téglafal, állvánnyal
  • konyha – mosogató, kenyérpirító, kenyérszeletelő
  • fürdőszoba – wc, fürdőkád, mosógép
  • háló – franciaágy, éjjeliszekrény
  • nappali – kanapé, fotel, tv, dohányzóasztal
  • garázs/műhely – elektromos szerszámok (fűrész, fúró), gépkocsi (motortér)
  • közút – aszfaltozott részlet, gépkocsi, útjelző bója, km kő, szélén fa
  • játszótér – hinta, mászóka
  • uszoda (3 m2-es medence), szauna, zuhany
  • borospince – boroshordók
  • lépcsőház – lépcső
  • udvar – fa, létra, grillező, kerti csap
  • labor – egyetlen asztal gázégővel, csappal, mosogatóval, laboreszközökkel ld. AKG

Számítógép terem

Az interaktív oktatást segítő számítógép terem. Min. 20 asztali számítógép elhelyezése biztosítandó, projektor és árnyékoló berendezés szükséges. Nem csak foglalkozások alkalmával használható (pl. bemeneti tesztek írására, záró tesztek írására, interaktív programok/játékok kipróbálására), hanem ha éppen nincs használatban szabadon nyitott.


Demonstrációs terem

A nagyobb, nehezebben mozgatható mentéstechnikai eszközös kipróbálásának lehetőségét biztosító terem.
  • ember hosszúságú, tárolásként falra akasztható: gerinchordágy, board,
  • ember hosszúságú, csak vízszintesen tárolható: hordágy, vákuummatrac
  • végtagrögzítők
  • mentősruhák felpróbálása – beöltözés, fényképezkedés
  • esetleg egy felszerelt mentőautó

Múzeumi rész

A fogadótérhez kapcsolódóan, illetve ha ez nem lehetséges a bejárathoz a lehetőleg közel kialakítandó helyiség. Ha külön helyiség nem alakítható ki, a fogadótérbe integrálva alakítandó ki. A régi mentéstechnikai eszközök és módszerek bemutatására.

Adminisztrációs irodák

Az intézmény működését biztosító háttér-adminisztrációs irodai dolgozók munkaterülete. Az oktatóknak is biztosítandó személyes asztal és esetenként iroda is. A biztonságtechnikai dolgozók számára egy külön helyiség kialakítandó, az épület bejáratához közel.

Vizesblokk

Megfelelő számú szociális helyiség minden szinten és az esetlegesen szeparáltabb épületrészekhez külön kialakítandók.

Gépészet

Az Oxiaréna speciális kialakításának megfelelő háttérterme, illetve egy további – az épület szellőzését, fűtését és vízellátását, áramellátását biztosító gépek elhelyezésére szánt terem.

Térszín alatti parkolók

A szabályozásnak megfelelően térszín alatti parkolók létesítendők, minimum 30 személygépkocsi, és esetleges további buszok parkolását biztosító hely.

Belső kert

Az épület forgalomtól védettebb szabadtéri része. Helyet adhat jó időben szabadtéri gyakorlatoknak, illetve versenyeknek, hétvégi rendezvényeknek.
A hely szerkezete alkalmas legyen a legszélesebb skálán variálható kültéri szimulációhoz, zsinórpadlás jelleggel, hátterek mozgatása, magasabb légterek szabad berendezése, biztonságtechnikai követelmények figyelembevétele mellett.
(sziklafal, játszótér akár használható imitációkhoz, állványzat magasból eséshez és építkezési helyszín szimulációjához, kerti asztalok, padok pihenéshez, étkezéshez)



A diplomamunka az elsosegely.hu szakmai támogatásával valósult meg.


Az eredeti tervek megtekinthetők BME K épületében a Középülettervezési Tanszéken 2014. május 27-től június 10-ig.
 
Szerző: Koválcsik Ágnes építész hallgató
Utolsó frissítés: 
2014-03-15​


 

Galéria


Sürgősségi- és elsősegély akadémia