Az elsősegélynyújtás fogalma, története, alapjai, betegvizsgálat, légútbiztosítás, mentőhívás


Az első óra, első találkozás. Minden kolléga tudja, hogy ez sorsdöntő. Ráadásul én sokaknak felajánlom, hogy nézzék meg az első foglalkozást, utána döntsék el, maradnak vagy sem. Szerencsére a többség marad.

1. Miért fontos?

Szeretek tényekkel kezdeni, kicsit sokkolni. Miért is fontos az elsősegélynyújtás? A felnőtt lakosság (szülők, ismerősök, barátok) fele szív- és érrendszeri betegségben fog meghalni, minden második honfitársunk. Döntő többségüknél rendezhető lenne a kialakuló zavar (kamrafibrilláció), ha lenne ott valaki, aki elkezdi.
Az életveszélyes sérülések (balesetek) esetén szintén az számít, hogy az első pár percben (javaslom a 3 percet említeni) mi történik? Vajon megtörténik-e  a helyszínbiztosítás, a betegvizsgálat, a légútbiztosítás és a mentőhívás. Azaz a felismerés, segélyhívás, elsősegély. Sajnos a tapasztalat az, hogy nem. Hazánkban igen alacsony a lakosság ismerete.

Az iskolások alig 1%-a tanul elsősegélynyújtást>>
Újraélesztési ismeretek a hazai lakosság körében>>

2. Elsősegélynyújtás fogalma

Hangsúlyozzuk, hogy laikus a segélynyújtó, nem egészségügyi dolgozó (bár bizonyos helyzetekben ő is lehet), és korlátozott az eszközkínálata. Alig van nála eszköz, kötszer stb.

3. Története

Szeretem elmondani, hogy nagyon megoszlanak arról a  vélemények, hogy mennyire száraz ez a téma. Úgy gondolom, ez előadásmód függvénye. Van külön gyűjteményünk ehhez:

Elsősegélynyújtás története - linkgyűjtemény>>

De van ide vonatkozó aloldalunk is ITT.
Röviden, tömören pedig ITT olvasható.

4. Jelrendszere

Ez szerintem kihagyhatatlan.

Az elsősegélynyújtás fogalma, jelrendszere>>

5. Nézzük a konkrétumokat - biztonság

Már-már épp elkalandoznánk az elméletben - no nem mintha ezután nem az következne -, de mégis csak feldobható némiképp az óra.
Nézzük akkor, mit is tegyünk vészhelyzetben!

A biztonság. Mit jelenthet? Szeretem végigbeszélni az egyes helyszíneket - konyha, fürdőszoba, iskola, labor, utca, autóbaleset, motoros baleset stb.
Ehhez szoktam képeket is kivetíteni, íme néhány lehetőség:

konyha: 1., 2., 3.

fürdőszoba: 1., 2., 3.

autószervíz: 1., 2., 3.

sport: 1., 2., 3.

A képek természetesen jobb egérgombbal menthetők, de a jogtisztaság védelme érdekében mi nem jelentetjük meg ezeket.

A biztonság mellett a képek segítségével beszélem meg, hogy hol, milyen sérülésre lehet számítani.
Szoktam a táblára rajzolni közlekedési baleseti helyszínrajzokat, hová tegyük a háromszöget, hol parkoljunk az autóval stb. Kifejezetten ellenzem a valós közlekedési balesetekről készült fényképeket bemutatni!

Előkerül a láthatósági mellény, gumikesztyű, elakadásjelző háromszög.

Remek játék versenyt rendezni ki tudja gyorsabban felhúzni a gumikesztyűt? Minden diák kap egy pár gumikesztyűt, majd egyszerre kezdhetik annak felhúzását.

6. Biztonság után - felismerés/tájékozódás/kommunikáció/betegvizsgálat

Olykor szinonímaként is használjuk ezeket a kifejezéseket. Szeretem EZT az ábrát kivetíteni. Mikor van biztosan nagy baj? Feltehetően mikor nincs?

Miért fontos a kommunikáció? - Tájékozódás, nyugtatás, állapotromlás lassítása.
Hogyan kommunikáljunk? - Empatikus, logikusan felépített, eleinte nyílt majd zárt kérdések.
A gyerekkel, időssel, zavart tudatúval stb. lezajló kommunikációt csak haladó, prémium csoportban tanulják.

Érdemes a táblára írni legalább 20 kérdést. Párokban játszhatnak kicsit, egyik kitalál egy sérülést/betegséget/tünetegyüttest, a másik kikérdezi. Aztán csere.

Betegvizsgálat képek, videók, majd frontális bemutatás alapján, a stabil oldalfektetés szintén. Ezt követően gyakorlat. Először én mondom el lépésről lépésre, majd ők csinálják folyamatában.

Rejtett sérüléseket vastagabb befőttes gumival szoktunk rögzíteni végtagokon, ezeket kell felismerni.

A fentiek részletes szakmai leírása ITT.

7. Mentőhívás

Az általános információk után mindenki hív a szomszédjához mentőt. Természetesen pontos adatokkal. Ezt követően az iskola egy adott pontjára.

Végigbeszéljük, hogy közúton, a lakott területen kívül milyen lehetőségek vannak, de előkerül a kirándulás és a külföldön történő segélykérés is.

Házi feladat

Otthon mindenki készít egy hangfelvételt fiktív mentőhívással, elküldi e-mailben jelezve, hogy milyen hibát rejtett el benne. A hangfelvételt másik diáknak küldöm tovább, természetesen a hiba megjelölése nélkül. Ő válaszként küldi, hogy mit vett észre.


Gyakorlati óra

Fentiekkel el is repült 4x45 perc.
A következő alkalommal gyakorlat lesz, melyet prémium csoportosok tartanak. A kezdő csoportot 6-8 fős kiscsoportokra osztom, majd az alábbiakat gyakorolják végig:

1. Mindenki végezzen el egy teljes betegvizsgálatot, majd a stabil oldalfektetést. Ügyeljünk a teljes betegvizsgálatra, a pontos stabil oldalfektetésre! Minden hibát javítsunk ki!

2. Mindenki hívjon mentőt a saját lakásába, illetve egy szabadon választott, de mindenki által ismert közterületre.


Szerző: Marsi Zoltán
Utolsó frissítés: 2014.10.04.