Keringési betegségek ismétlése, újraélesztés ismétlés


Az óra a terveknek megfelelően három egységre bomlik.


1. Ismétlés, ismeretbővítés (45 perc)

A legelső órán mind haladó, mind prémium csoportnál az újraélesztéssel szoktam kezdeni, kiegészítve a szív- és érrendszer további betegségeivel, végeredményben mégis csak ezek a leggyakoribb halálokok. Az ismétléshez egy feladatlapot készítettem, ez letölthető INNEN.

EZ egy régebbi feladatlap, inkább érettségizőknek.

Szeretek filmeket mutatni az elmondottakról, erről készítettem egy gyűjteményt:

A magas vérnyomás kialakulása - Az ideális szemléltető film tapasztalataim alapján 1-3 perc hosszúságú. Ez közel 7 perc, így bőven szükséges tanári magyarázat.

Kiegészítésként a magas koleszterinszint

Az isémiás stroke kialakulása

Az animáció megtekintésekor én először némi anatómiai ismeretet adok át, kiválóan láthatók az agyi verőerek, azok lefutásai, elágazásai. Kiválóan beazonosíthatók az agy egyes részei, szeretem felhívni a figyelmet a vörösvértestek fánk alakjára. Az animáció segítségével magyarázható az embólia és az infarktus közötti különbség. A kisfilm végén látható a trombus eltávolítása, illetve az érelmeszesedés eltávolítása.

Nyaki érelmeszesedés eltávolítása megtekinthető ITT is.

Az isémiás stroke bemutatására kiválóan alkalmas az alábbi oldal is.

Ha valaki nem ismerne stroke kampányfilmeket, akkor nézze meg, majd mutassa be gyűjteményünket!

Infarktus – szöveg nélküli animáció izgalmas kísérő zenével.

ITT pedig az egyik lehetséges beavatkozást látjuk, a stentelést.

További lehetőségek ITT

Kamrafibrilláció – látjuk a fibrilláló szívet nyílt mellkas esetén, majd a belső defibrillátor lapátokat, sokkolást követően a (majdnem) normális szívműködést.

EZ pedig egy másik hasonló.

Nos, ez 45 percben nagyon komoly fegyelmet és tempót igényel.


2. Gyakorlat (2x45 perc)

A gyakorlat során természetesen ismét bemutatom az újraélesztést lépésről lépésre szimulációs babán. Négyféle szimulációs babát használunk, hogy a diákok minél több eszközzel ismerkedjenek meg. A szimulációs babák közül kettőt - SAM, Man - sokan ismernek, a másik kettő azonban még csak kipróbálási fázisban van nálunk, így ezeket még nem publikáljuk. Annyit elárulok, hogy az egyik kifejezetten kedvező árfekvésű lesz, igaz, kialakításban alulmúlja az Ambukat.

A bemutató során mindig felhívom a figyelmet a babák kíméletes használatára, a legsérülékenyebb pontokra, hisz a diákok sokszor a felügyeletem nélkül gyakorolnak.

Itt jegyezném meg, hogy fertőtlenítésre továbbra is felületfertőtlenítőt használunk, hisz a gézlap továbbra sem véd semmiféle kórokozótól. A fejzsákokat pedig minden gyakorlati nap végén cseréljük, mert ez az előírás!

Haladó és prémium csoportban minden tanuló egyetlen lélegeztető maszkot kap, ezek 25 db-os kiszerelésben már egész kedvező áron beszerezhetők, hogy ezt is kipróbálják. Egyszer használatosak!

Defibrillátorból kétféle kerül bemutatásra és kipróbálásra, mindkettő oktató a G3 és a Zoll. Szeretem bemutatni az újraélesztést segítő kütyüt, nem tudom, élesben milyen, de oktatási célra kifejezetten jó.

A gyakorlat során bemutatásra kerül az Ambu CPR szoftver, amely igazán színessé teszi az oktatást. Kiválóan mutatja a befújás mennyiségét, a kompresszió mélységét és frekvenciáját. A szoftver használatát mindenki megtanulja, hisz a gyakorlás során egymást fogják segíteni. A szoftvernek egy régi verziója van meg nekünk, amely csak régebbi operációs rendszereken fut, karbantartása nem egyszerű, USB helyett még egy interface kapcsolja a számítógéphez. A modernebb verzió már a fantomba épített és USB-s, viszont egymillió forint feletti az ára, így ezt kihagytuk a tárházunkból. Jelenleg alkudozás folyik egy hasonló fejlesztés áráról.

Ezután forgószínpad-szerűen elindul a gyakorlat, 6-8 baba, 2 oktató defi, 1 kütyü. Mindenkinek kell előttem csinálnia, hisz én javítom a test- és kéztartási, valamint az egyéb hibákat. 30-40 tanulóval ez is komoly fegyelmet igényel, és nyilván az oktatási eszközök száma is ezért ilyen magas.


3. Szituációs gyakorlat (2x45 perc)

Újraélesztési szituációk, részletes forgatókönyv nélkül. A diákok papírcetliken kapják meg, mit kell eljátszaniuk társuknak, ezt követően végigbeszélünk minden egyes szituációt. Az első sor az imitátornak szól, a második az egyszerűsített értékelés. Figyelem! Az értékelés nincs kidolgozva részletesen!

Hamarosan pdf-ben letölthető.

1. Hátadon fekszel a kanapén, légzésvizsgálatkor nem veszel levegőt.
Fel kell ismerni a légzés hiányát, le kell emelni a kanapéról, majd mentőhívás/hívatás után BLS!

2. Hasadon fekszel a kanapén. Légzésed normális.
Szükséges-e a hátára fordítani, vagy így is vizsgálható a légzés?

3. Az íróasztal mellet fekszel, melletted székek, fal, nehezen megközelíthető vagy. Légzésed nincs.
Légzés hiányának felismerése, szabad helyre "húzás" (kimenekítés), ahol lehet BLS-t végezni.

4. Hason fekszel, orrod véres, légzésed nincs.
Légzéshiány felismerése, mentőhívás, BLS befújás nélkül.

5. A földön fekszel a hátadon, légzésed nincs, egyik jelenlévő tud defibrillátort hozni.
BLS imitálása ruhában, defi után mellkas csupaszítása (fiú imitátor).

6. Agonális légzés, hátadon fekszel, egyetlen nagyobb kifújás a légzésvizsgálat során.
Agonális légzés felismerése, mentőhívás, BLS imitálása.

7. Tanteremben fekszel, körülötted "tömeg", segélynyújtó számára nehezen megközelíthető, légzésed nincs.
"Tömeg" kezelése, hagyjanak helyet, mentőhívatás, BLS imitálása.

8. Aggódó hozzátartozó, kanapén fekszel, légzésed nincs.
Légzéshiány felismerése, mentőhívatás, földre "húzás", aggódó hozzátartozó nyugtatása, folyamatos tájékoztatása, imitált BLS.

9. Repülőgép, szűk folyosó, 8-10 utas, légzésed nincs.
Elsődleges a tömegpánik kezelése, mindenki üljön le, addig nem kezdhető el sem a betegvizsgálat, sem a BLS, amíg pánik van.

10. Uszodában vagyunk, a beteget a medencéből mentették ki, körülötte minden vizes. Légzésed nincs. Hamarosan megérkezik az uszoda félautomata defibrillátora.

11. Közterületen hátán fekvő, légzés nélküli beteg.
Jelenlévő okoskodik, hogy ezt nem így kell csinálni, kizárólag verbálisan akadályozza az ellátást.
Kulturált, higgadt kommunikáció az akadályozó személlyel.

12. Étkezőben földön fekvő beteg, kezében (keze mellett) villa. Szájában légúti akadály (kb. 20 cm hosszúságú, 10 cm széles mullpólya gömb formában), ügyelni a lenyelési veszélyre!
Légúti idegentest eltávolítása.

13. Irodában földön fekvő beteg, arcán szemüveg, légzése nincs.

14. Ismert szívbeteg percek óta mozdulatlanul fekszik. Légzése nincs.
Hozzátartozó elmondja, hogy pacemakere van a betegnek, de van egy defibrillátor is kéznél.

15.


Értékelési szempontok (leegyszerűsítve):

Vállainál megráz, megszólít.
Ha van jelenlévő, kommunikáció, nyugtatás.
Ha nincs jelenlévő, segítségért kiáltás.
Szabályos légzésvizsgálat.
Mentőhívás vagy hívatás.
Kompresszió.
Befújás.
Ha van defibrillátor: Figyelem! Az elektródák felhelyezéséhez bevonhatók jelenlévők, a kompresszió a lehető legrövidebb ideig szüneteljen!

A feladat kombinálható AMBU-babával, ez a terem másik sarkából előkerülhet.

Az óra előtt ajánlom átolvasni az alábbi oldalakat:

A Magyar Resuscitatiós Társaság 2011. évi felnőtt alapszintű újraélesztési (BLS), valamint a külső (fél)automata defibrillátor (AED) alkalmazására vonatkozó irányelve>>

ERC CPR-AED előadása, melyet bárki - változtatás nélkül - alkalmazhat.>>

A hirtelen szívmegállás túlélésének elősegítése- Nyilatkozat>>
 

Szerző: Marsi Zoltán
Utolsó frissítés: 2014.09.07.