Érdemes-e újraélesztést oktatni alsó tagozatosok körében?


Az újraélesztés oktatása az általános iskolások körében hasznos eszköze lehetne a hirtelen szívmegállás miatt bekövetkező halálesetek számának csökkentésében. Emiatt kezdték el tanulmányozni a 6-7 évesek körében az újraélesztés oktatásának lehetőségét. Orvostanhallgatók és sürgősségi orvosok egy hetes újraélesztés oktatást tartottak 47 elsős illetve második osztályos diáknak. A tanfolyamon az újraélesztés mellett, a félautomata defibrillátor használatát is megtanították a gyerekeknek. A kurzus értékelése a gyerekek körében játékosan illusztrált kérdőívek segítségével zajlott, a szülőkkel pedig telefonon keresztül a tanfolyam közben készült videók alapján. A tanfolyam előtt csak nyolc diák (17%), tudta helyesen sorrendbe rakni a félautomata defibrillátor használatának lépéseiről készült képeket, a tanfolyam végére ez a szám 24-re ugrott (51%). Tökéletesen végzett félautomata defibrillátor használatot nyolc gyereknél rögzített a kamera. A tanfolyam után telefonos interjút készítettek 34 szülővel (79%) és ebből 28 (82%) úgy gondolta, hogy a kurzus során tanultak segítségével gyermeke vészhelyzet esetén képes lenne megfelelően reagálni és segíteni. A gyerekek matricákat is kaptak, amiken az európai segélyhívó szám a 112 volt látható, illetve kaptak különböző a témával foglalkozó prospektusokat is. Huszonöt esetben a gyerekek otthon a szüleik telefonjának hátuljára ragasztották a matricát.

Mindezekből arra következtethetünk, hogy az újraélesztés oktatás igenis megvalósítható a 6-7 éves gyerekek körében, akik így képesek lehetnek a hirtelen szívmegállásban szenvedő betegek megmentésére. A jövőbeni tanfolyamok meghatározzák az ismétlődő kurzusok hatékonyságát, és az eredmények felhasználhatóak lesznek a politikusok meggyőzésében, miszerint az újraélesztés oktatás bevezetése, mint kötelező tantárgy, szükséges.

 

Fordítás: Szegedy-Maszák Flóra - egyetemi hallgató
Lektor: Marsi Zoltán - tanár, elsősegély-szakoktató

Forrás:
Uray T, Lunzer A, Ochsenhofer A, Thanikkel L, Zingerle R, Lillie P, Brandl E, Sterz F: Feasibility of life-supporting first-aid (LSFA) training as a mandatory subject in primary schools.
Resuscitation 2003, 59:211-220. Publisher Full Text